News Update :

Politik

Kenyataan

Agama

Dunia

Surat Tun Mahathir Kepada Ahli Umno Yang Dibuang

September 4, 2015



Surat dari tun mahathir.

Penjelasan ringkas isu Baiah Taklik

PERTAMA: Patutkah Baiah ini dibuat, tidakkah ia kelihatan zalim dan kejam kepada isteri?

Jawapan: Melihat kepada zahir sesuatu perkara tanpa memahami tujuan kenapa perkara itu dibuat akan membuatkan kita tempang dalam membuat penilaian.

Nabi menyuruh minum air yang dimasuki lalat dengan merendamkan sepenuhnya lalat itu tidakkah kelihatan jijik? Tetapi apabila kita memahami tujuan kenapa dibuat maka kita akan mudah menerimanya.

Hidup di padang pasir yang sememangnya sangat menghargai nikmat air walau segelas sudah cukup memadai dan menginsafkan kita kepada keperluan dan kepentingan air daripada dibazirkan kerana seekor lalat.

Baiah disertai Taklik talak tiga kepada isteri secara zahirnya kelihatan dahsyat dan zalim. Tetapi apabila kita memahami tujuan dan sebab ia dibuat akan membuatkan kita menyedari kepada keperluan Baiah sebegitu dibuat.

Sikap sebahagian manusia zaman sekarang yang mudah menjual harga diri tanpa mempedulikan kepentingan orang lain sudah menjadi lumrah kehidupan.
Terutamanya dalam politik, di mana persaingannya cukup genting dan tidak mengira cara bagi menjatuhkan parti lawan.
Untuk mereka yang biasa membaca sejarah Islam zaman Imam Malik, mereka sedar baiah sebegini pernah berlaku.

Untuk mereka yang biasa berhadapan dengan masalah nikah cerai di mahkamah Syariah, mereka juga menyedai hal ini biasa berlaku.

Bahkan ada kes seorang lelaki yang melafazkan taklik talak kepada isterinya jika dia menonton video lucah. Tujuannya ialah untuk dia bertegas terhadap nafsu dirinya sendiri.

Dalam soal politik di Negeri Kelantan, umum mengetahui bagaimana Kelantan cuba dijatuhkan sejak berzaman oleh tiga perdana menteri namun tidak berjaya.
Bahkan Kelantan pernah berada di hujung tanduk dengan kelebihan satu kerusi sahaja pada tahun 2004. Namun walau dengan kelebihan satu kerusi ini, kerajaan Kelantan dapat bertahan sehingga ke akhir penggal.
Sarjana Islam dalam Siyasah Shar'iyyah sendiri menegaskan bahawa pemerintah berhak mencipta hukuman yang tegas sesuai dengan perubahan jenayah masyarakat pada zamannya.
Zaman nabi Muhammad, Nabi melarang menghukum manusia dengan membakarnya hidup-hidup.

Namun zaman Sayyidina Ali, beliau memerintahkan hukuman bakar hidup-hidup bagi mereka yang terus berdegil mempertuhankan Ali. Hukuman ini diperakui oleh sarjana Islam sebagai bersesuaian dengan maslahah mengatasi jenayah tersebut.

Sekarang ini, timbul isu Baiah Taklik. Isu ini timbul setelah mereka yang berbaiah taklik itu sibuk mahu menukar parti. Mereka mempertikaikan kembali baiah taklik yamg pernah mereka sendiri lakukan.

Sepatutnya soalan PATUT atau TIDAK PATUT baiah taklik ini tidak lagi menjadi persoalan kerana mereka sendiri telah bertanding dalam pilihan raya beberapa kali menggunakan Baiah Taklik tersebut.
Seperti orang yang telah makan nasi dua tiga pinggan kemudian bertanya kepada tuan rumah, patut atau tidak nasi tersebut dihidangkan.

KEDUA: Berlaku penafian oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz sendiri ketika ditanya oleh wartawan tentang kewujudan Baiah Taklik ini, macam mana?

Jawapan: Mereka yang mengesahkan kewujudan Baiah Taklik ini telah membuktikan kewujudannya. Maka penafian tentang kewujudannya yang perlu dipersoalkan.

Apakah wartawan telah tersalah memetik kenyataan, atau kenyataan yang dibuat itu di luar konteks yang sepatutnya atau individu yang membuat penafian itu bercakap bagi dirinya sendiri yang tidak perlu membuat Baiah Taklik tersebut atau pelbagai andaian lain lagi.

Soalnya perkara ini telah dibuktikan, justeru, jika ada penafian yang dibuat, maka penafian itu yang perlu dipersoalkan.
Tambahan pula, individu yang dikatakan mengangkat sumpah Baiah Taklik hanya mendiamkan diri yang menunjukkan bahawa beliau sebenarnya memang pernah mengangkat sumpah Baiah Taklik tersebut. Tuan punya badan yang terkena senyap, tiba-tiba penyokong yang tidak tahu apa-apa sibuk mempertahankan.

KETIGA: Bagaimana untuk membebaskan diri daripada Baiah Taklik ini?

Mereka yang telah melakukan baiah taklik ini dengan rela untuk menjadi wakil rakyat kepada PAS perlulah meletakkan jawatan sebagai wakil rakyat iaitu memulangkan kembali amanah yang diwatikahkan kepada mereka dengan cara yang sepatutnya.
Mereka bertanding mewakili PAS dan menang, maka mereka perlu meletakkan jawatan yang dimenangi tersebut sebelum menyertai parti lain tanpa menggunakan jawatan tersebut untuk mewakili parti lain pula.

Dengan cara ini, baiah taklik mereka akan gugur dengan perletakan jawatan mereka. Mereka juga akan kelihatan lebih AMANAH dan PROFESIONAL.

Wallahu'alam.
Sekian, wassalam.
Ahmad Fathi Muhammad
B.A & M.A Uni Qadi Iyyad
Marrakech. Morocco.
Anak Kpd Dr Muhammad Daud (Bekas Adun Tendong)
12:57 PM 3/9/2015

Hakim Syarie Kelantan Boleh Berehat?

September 3, 2015



Haha.. Hebat juga ulasan mereka yang tidak puas hati dengan pas ni.

Sampai hakim suruh berehat?

Pandangan Dr Zaharudin Berkenaan Isu Bai'ah

Salam semua.

Saya berharap rakan-rakan yang merupakan ahli Parlimen atau ADUN yang ingin menyeberang ke parti lain supaya berhati-hati dengan Baiah Ta'liq justeru kesannya sangat besar. Diharap mereka tidak terpengaruh dengan rakan-rakan yagn lain justeru mereka tidak tertakluk dengan Ta'liq tersebut.

Perkara ini jangan dipandang mudah justeru ianya melibatkan hukum, maka ianya perlu dirujuk kepada pakar, bukan kepada figure yang tidak berkenaan. hari ini tersebar WA yang kononnya dirujuk kepada SU Ikhawan Antarabangsa kononnya mengeluarkan fatwa tidak jatuh talak. Perlu diingatkan, hukum bukan dirujuk kepada ahli politik kecuali ahli politik tersebut adalah pakar dalam bidang syariah.

Saya ingin komen ringkas mereka-mereka yang menyebarkan fatwa dari mufti Penang bahawa Ta'liq tersebut tidak jatuh, tetapi penghujahannya sangat tidak konsisten justeru ia mengaitkan dengan Qasam Mulgha (sumpah diabaikan) kemudian cara keluarnya ialah sembelih kambing. Kalau Qasam Mulgha, mana ada perlu sembelih kambing? Sembelih kambing kalau kes Qasam Haqiqi khususnya apabila melibatkan Nazar, bukan Qasam mulgha. lagi satu, saya tengok tulisan tersebut agak keliru sebab beliau tidak dapat bezakan antara Baiah, Ta'liq, Qasam (sumpah) dan Nazar.

Awas juga mereka yang nukilkan daripada Dr Yusof Qardhawi sebab saya dah cek fatwanya, ia adalah Non-Sequitur (غير في محل النزاع).

Saya cuma bimbang jika ianya tidak dihalusi, maka kedudukan mereka suami isteri dari segi hukumnya akan bermasalah. Dari segi legalnya, kalau ada orang buat report ke pejabat agama, mereka mungkin boleh ditangkap khalwat. Mungkin!

Cuma maaf, saya tiada masa mencukupi untuk saya coret lebih ilmiah. Saya hanya coret ringkas ini sebagai pesanan saudara se Islam tentang kesan yang besar di sebalik 'penyeberangan parti' bagi mereka-mereka yang terlibat dengan ta'liq.
Sekian.

- Zaharudin Muhammad.

Sumpah Dan Baiah Wakil Rakyat Negeri Kelantan

September 1, 2015



Sila isikan nama penuh Ahli Parlimen dan ADUN PAS anda yang telah mengisytiharkan menyertai PAN semalam di ruangan kosong yang disediakan. (10 markah)

Sumpah dan Baiah

Bahawa saya .................. berikrar untuk patuh kepada hukum Allah dan rasul-Nya dan patuh kepada arahan pucuk pimpinan parti yang tidak bercanggah dengan ajaran Islam.

Dan bahawa saya bersumpah dengan nama Allah, WALLAHI WABILLAHI WATALLAHI sekiranya saya meninggalkan atau melompat ke parti lain dengan kerelaan saya sendiri setelah terpilih menjadi ahli dewan negeri/dewan rakyat, maka tertalaklah isteri/isteri-isteri saya dengan tiga talak dan segala perbelanjaan saya dengan menggunakan wang elaun ahli dewan tersebut adalah haram.

Dan bahawa saya juga bersumpah dengan nama Allah WALLAHI WABILLAHI WATALLAHI untuk meletakkan jawatan dari menjadi ahli dewan negeri/dewan rakyat tersebut apabila saya keluar atau dipecat dari parti.

Kenapa Bendera Malaysia Terbalik? Meh Nak Jawab

August 31, 2015




Kenapa terbalik? Tolong baca biar hadam dan jelas. Merapu tak tentu pasal takda guna juga.

Bercakap Tak Guna Ilmu



Kalau orang bukan islam tolong jaga kita yang lakukan solat, itu dikira bagus dan terpuji.

Adakah patut kita jaga dia semasa mereka nak lakukan kegiatan ibadat mereka? Harap aby kalau nak puji kena bandingkan drngan perkara yang lebih sesuai.

Terkini! Mahathir Hadir Ke Himpunan Bersih 4

August 29, 2015



Tun baru sampai saja.

Gambar Himpunan #bersih4







Perjumpaan MB kelantan dengan para adun

August 25, 2015





Sebenarnya tidak ada sebab wakil rakyat pas bising dalam media sosial sedangkan mereka boleh tanya sendiri kepada mb dan tmb perkara yang sebenar.

Ini tak, kecoh di alam maya, sebar sana sini. Baru nak hantar surat kepada exco. Politik gapo lagu tu?

Buat malu je.

Semasa

Hiburan

Sukan

 

© Copyright Kerabu Bersuara 2007 -2013 | Design by Kerabu Bersuara | Published by Kerabu Bersuara Group | Powered by Blogger.com.