1Malaysia Kena Tahu Najib Nak Baham Petronas!

Perlantikan Mustapha Omar Ong, bekas Pegawai Khas Datuk Seri Najib Razak ketika masih Timbalan Perdana Menteri, menduduki Lembaga Pengarah Petronas, menimbulkan kecurigaan rakyat.

Ia memberi gambaran seolah-olah kerajaan mahu campur tangan dalam urus tadbir syarikat terkemuka itu, sedangkan ia bertentangan dengan tradisi Petronas.

Apatah lagi, lulusan Oxford itu pernah melanggar kontrak perjanjian pelajaran dengan syarikat minyak itu dan mengambil tindakan undang-undang ke atas beliau pada 2001.

Selepas lapan tahun, Mustapha dicadang sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) tapi awalnya, ditolak lembaga pengarah tapi kini, anak muda berusia 37 tahun itu, sah sebagai Pengarah bukan eksekutif.

Ia berikutan Petronas terletak dalam bidang kuasa Perdana Menteri dan sebarang pelantikan tidak berlaku tanpa kehendak dan pengesahan Najib walaupun banyak kecaman dibuat.

Pelantikan itu menjadikan Mustapha sebagai Pengarah bukan eksekutif yang kedua di Petronas selepas Abdul Kadir Md Kassim, seorang peguam bela dan peguam cara.

Senario itu mengingatkan orang ramai dengan fenomena 'Tingkat Empat' pada zaman pentadbiran bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi yang banyak campur tangan politik.

"Kebimbangan ini boleh difahami kerana dalam pentadbiran Abdullah, persekongkolan "Tingkat Empat" dan "budak-budak PM" telah mencetuskan pelbagai kontroversi..." kata bekas Ketua Pengarang Kumpulan NSTP, A Kadir Jasin lewat blognya.

Beliau menganggap kepentingan dan kewibawaan Petronas wajib dipertahan dan sebarang tindakan yang mengancam kepentingan dan kewibawaan Petronas oleh sesiapa pun wajib didedah dan disekat.

No comments

Powered by Blogger.