CATATAN UNTUK BAGAN PINANG

Dosa Besar Yang Sering Dipinggirkan…

Salah satu daripada 7 dosa besar adalah memakan riba. Kesalahan memakan riba ini diibaratkan seperti mengistiharkan perang ke atas Allah dan RasulNya. Bahkan, ada hadis yang menyebutkan bahawa dosa riba adalah sama dengan dosa 30 kali berzina. [sumber]

Alhamdulillah, sejak kebelakangan ini sudah banyak bank-bank di negara ini yang telah memperkenalkan produk-produk kewangan yang bebas dari amalan riba. Sebagai umat Islam yang bertaqwa, maka sewajibnya mereka hanya akan memilih produk-produk kewangan yang bebas riba.

Di Malaysia, tidak ada undang-undang yang mewajibkan umat Islam di negara ini supaya memilih produk-produk kewangan yang bebas daripada amalan riba sahaja.

Ertinya, umat Islam di negara ini bebas untuk memilih mana-mana produk kewangan yang mereka sukai. Tidak seperti kesalahan berzina, minum arak atau mencuri yang boleh dikenakan hukuman penjara, denda atau sebatan jika disabitkan kesalahan.

Biarpun tidak ada undang-undang yang mewajibkan umat Islam supaya menjauhi riba di negara ini, namun ramai umat Islam di negara ini yang telah memilih untuk menukar produk kewangan konvensional mereka kepada produk kewangan yang bebas dari riba. Mengapa ini boleh berlaku?

Jawapannya mudah sahaja. Ini adalah kerana mereka ingin mendapatkan keredhaan daripada Allah SWT dan keredhaan itu hanya akan dapat diperolehi dengan sedaya-upaya menurut segala perintah Allah dan meninggalkan segala yang dilarang olehNya.

Selingan: Video Rakaman Azeez Dipukul Penyokong PAS?




Hishamudin Kata PAS Ganas!



Markas PAS Diserang!

nur aflah

No comments

Powered by Blogger.