Cuit- cuit Bagan Pinang

4 Sebab BN mahu menang Bagan Pinang

Pertama, semenjak Datuk Seri Najib Razak naik sebagai perdana menteri Malaysia yang keenam, BN hanya memenangi satu PRK iaitu di Batang Ai, Sarawak. Selebihnya, BN tewas seperti di Bukit Gantang, Bukit Selambau, Manek Urai dan Permatang Pasir.Dalam ertikata lain, Najib dilihat sebagai seorang ketua yang tidak mampu memberikan kemenangan kepada BN dalam pilihanraya walaupun umum mengetahui BN mempunyai banyak kelebihan dalam mana-mana pilihanraya oleh kerana jentera kerajaan dan media arus perdana bersama mereka.Jika BN tewas di Bagan Pinang, penyokong-penyokongnya akan hilang keyakinan kepada kepimpinan Najib dan tidak mustahil lebih ramai lagi “orang-orang BN” yang akan berhijrah ke Pakatan Rakyat.


Kedua, BN hilang kuasa dua pertiga di DUN Negri Sembilan dalam PRU 12 lalu. Jika tewas kali ini, kerusi Pakatan akan bertambah sekaligus akan menggoncangkan kerajaan negeri yang dipimpin oleh Datuk Mohammad Hassan.BN hanya mempunyai kelebihan enam kerusi di DUN berbanding Pakatan di mana BN mempunyai 21 kerusi manakala Pakatan mempunyai 15 kerusi. Jika tewas, kerusi Pakatan dalam DUN akan bertambah menjadi 16 dan ini bahaya kepada BN dalam PRU akan datang.



Ketiga, BN terutamanya Umno yakin undi orang-orang Melayu akan sentiasa memihak kepada mereka. Oleh kerana di Bagan Pinang terdapat ,8,577 atau 62.77 peratus pengundi Melayu, kekalahan di Bagan Pinang akan memberikan signal bahawa orang-orang Melayu sudah mula meninggalkan BN.



Keempat, Selatan Semenanjung Malaysia adalah kawasan kubu kuat Umno. Semenjak zaman berzaman Umno dan BN kuat di Negri Sembilan, Melaka dan Johor. Amat sukar bagi parti pembangkang untuk menang dalam pilihanraya di negeri-negeri berikut. Jika Pakatan menang di Bagan Pinang, ertinya kekuatan Umno dan BN di Selatan Semenanjung Malaysia telah dirobek. Ini akan memberikan kekuatan kepada Pakatan untuk terus mengasak Selatan Semenanjung Malaysia.Sebab itu Umno dan BN tidak mempunyai pilihan selain meletakkan Tan Sri Isa Samad sebagai calon mereka dalam PRK Bagan Pinang walaupun bekas MB Negri Sembilan itu pernah disabitkan dengan kesalahan rasuah politik dalam pemilihan agung Umno satu ketika dahulu.

PR pula...

Bagi PAS dan Pakatan pula, mereka “underdog” di Bagan Pinang. Dalam ertikata lain, tekanan yang mereka rasakan tidak seberat Umno dan BN. Mengurangkan majoriti yang dimenangi BN sudah menjadi satu kemenangan kepada Pakatan. Oleh yang demikian, PAS dan Pakatan lebih tenang untuk berkempen kali ini.



Tambahan lagi, Zulkefly, calon yang diletakkan oleh Pakatan tidak mempunyai “baggage sejarah” hitam sepertimana yang dipunyai oleh Isa. Pengalaman di PRK Permatang Pasir telah menyaksikan Umno dan BN telah menghabiskan banyak masa untuk menjawab serangan Pakatan yang membangkitkan isu skandal penyelewengan calon mereka, Rohaizat Othman.


Pengaruh Isa di Bagan Pinang sangat kuat dikalangan orang-orang Melayu. Jika Isa tidak diletakkan sebagai calon, dikhuatiri beliau dan pengikut-pengikutnya melakukan sabotaj kepada BN.

Dari segi jangkamasa panjang, tindakan meletakkan Isa akan menyukarkan Najib untuk meyakinkan rakyat bahawa beliau ingin membersihkan BN dan melakukan reformasi. Ini juga akan menjadi “modal besar” Pakatan untuk menyerang BN.



Menurut pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof terdapat 13,664 pemilih berdaftar yang terdiri daripada 9,060 pemilih biasa dan 4,604 pemilih pos. Sejak awal lagi PAS telah membangkitkan isu pengundi pos. Jumlah 4,604 pemilih merupakan satu jumlah yang besar.

Tidak banyak yang boleh dilakukan lagi buat masa kini dalam isu undi pos ini oleh kerana sistem pengundiannya sendiri tidak menjamin “kerahsiaan” pengundi-pengundinya apabila salinan kad ID pengundi pos perlu dikepilkan sekali bersama kertas undi. Dari segi perjalanan proses pengundian pos, tidak ada banyak masalah. Semua pihak yang bertanding dibenarkan untuk memantau.

- analisis Amin Iskandar : Pengarah Eksekutif National Institute for Electoral Integrity (NIEI), sebuah badan bukan kerajaan yang aktif dalam program pendidikan pengundi dan pemantauan pilihanraya.

Saya setuju gesaan agar Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) melakukan pindaan kepada undi pos. Sekiranya ia bersifat penambahbaikan kepada proses demokrasi di negara ini, maka saya fikir ia wajar dilakukan. Pindaan itu harus dilakukan dengan nawaitu sedemikian, bukannya bertujuan memberikan kelebihan persaingan (competitive advantage) kepada mana-mana pihak, apatah lagi menggunakannya sebagai perang psikologi dalam pilihanraya kecil.

Bukan sekadar undi pos. Banyak lagi elemen-elemen penting pilihanraya di negara ini yang perlu diubah. Pendaftaran pemilih. Proses pencalonan. Kaedah kempen. Reformasi pilihanraya, itulah yang perlu dilakukan. Keseluruhan proses itu harus dilihat semula.

- sudut pandang NOBISHA - seorang penganilisis politik yang kerap muncul di Astro Awani

BN is facing some adverse factors - Would MIC President S. Samy Vellu's refusal to step down and the “cow-head” issue affect the 20% Indian votes? Meanwhile, it depends on MCA to fight for the 11% Chinese votes. But MCA is currently facing a party crisis, would the leaders of the two factions, who are busy with the party's Extraordinary General Meeting (EGM), put all their efforts to assist the by-election? Would some Chinese voters give up voting?

As for PAS and Pakatan Rakyat, the significance to win the by-election or reduce BN's votes are:

1.



As a PAS leader said, this is the first by-election in the southern Peninsular Malaysia. It can test Pakatan Rakyat's strength in the states located below Selangor and Kuala Lumpur,. It is also a touchstone for the next general elections. The southern Peninsular Malaysia is a stronghold for BN, as well as the protective screen for the BN federal government. Thus, the Bagan Pinang by-election may be regarded as an attack and defence battle.
2.


PAS is able to build its bridgehead in “Malay states” like Kelantan, Terengganu and Kedah but it has failed to lay a sound foundation in multi-racial states. PAS contested for 13 state seats in Negri Sembilan during the 8 March general elections and won its first state seat in the state. If PAS wins the Bagan Pinang state seat this time, it is able to establish a firm footing in Negri Sembilan. The by-election will as well show whether PAS is able to gain support from non-Malay voters.

The recent words and deeds of PAS have revealed its conservative thinking and theocratic belief, Chinese voters may convey their feelings through the by-election

3. The by-election will test the partnership between DAP and PAS. There have been many disputes between the two parties. For example, Selangor PAS commissioner Datuk Dr Hasan Ali criticised the Select Committee for Competency, Accountability and Transparency (Selcat) headed by Selangor state assembly Speaker Teng Chang Khim (DAP). In order to win the by-election, PAS needs the support from DAP, which is having the greatest strength in the state, would DAP “return good for evil”?

- (By LIM SUE GOAN/Translated by SOONG PHUI JEE/Sin Chew Daily) Sin Chew Daily

Isa Samad memang mantan MB NS lebih dua dekad lamanya. Kerja tangan dan legasinya sama-sama kita saksikan termasuklah apa yang ada di PD ini sprti sistem perparitan dan banjir, sesetengah pantai yg dihalang dari penggunaan umum, gerai-gerai majlis yg tidak bermutu, tidak terurus bahkan terbiar. Tidak termasuk tanah-tanah anugerah kpd pihak kroni2. Umum maklum semua ini. Legasi dan era pimpinan silam telah berlalu. Meletakkan Isa mengitar orde lama dan pengurusan lapok.



Umno/BN sebenarnya memerlukan pemunggaran dan pemeremajaan. Tidak ada waktu yg lebih baik untuk melakukan semua ini, namum nyata Umno singkat perhitungan keran mahu memang. Sepatutnya inilah waktu utk butikan komitmen utk membuat perubahan. Tampilkan calon tokoh muda, profesional dan bersih. Tun pun rasa malu untuk berkempen, tapi Tun jangan lupa bahawa inilah produk pemerintahan Tun selama 23 tahun!
Apakah Umno ketandusan? Apakah Umno sekali telah melakukan kesilapan bacaan politik yang sudah tidak peka dengan peredaran politik baru? Kami akan berkempen utk mencelik dan memerdekan rakyat dengan maklumat dan pengetahuan tentang segala salh-laku Umno di epringkat negeri dan pusat. PAS/PR punya peluang kemenangan (fighting chance) dan kita akan lakukan yg terbaik

- Komentar Dr Dzulkefli Ahmad - Ketua Penerangan PAS Pusat, negarawan dan pemikir Tarbiah gerakan Islam Malaysia, juga merupakan mentor kepada Siti Nurul Munawirah bt Mohamad Roslan

At this stage of their careers, leaders like Isa Samad should be seeking out and mentoring the next generation of leaders, not desperately hogging the stage, and their followers’ fast dwindling reservoir of respect and gratitude.

Only last week Muhyiddin was at pains to point out that he was intent on seeking fresh talent, especially after the Bagan Pinang branch folks brazenly declared that Isa was their only choice. In succumbing to local pressure, Muhyiddin’s leadership is nothing more than wet-finger-in-the-air variety. That is fine in leading a herd of kerbau (water buffaloes) but not a nation aspiring for Vision 2020.

There is nothing wrong with a leader sticking his wet finger in the air to check the prevailing wind if that would lead him to trim his sails and steer his ship of state better, while keeping his eye on the compass. Indeed that is the hallmark of a skilled skipper. However, if you keep changing course and be oblivious of the compass, you will never reach your destination.

The earlier rhetoric about UMNO having “to change or be changed” is now proven to be nothing more than just “cock talk,” to put it in the local vernacular. Muhyiddin is also Deputy Prime Minister, a heart beat away from the nation’s top job. This preview of his leadership does not reassure me.

In picking Isa, Muhyddin obviously had to compromise his principles and abandon his commitment to reforming the party. He should be reminded of the old Xeno mathematical paradox: You will never reach your destination if you are satisfied at reaching only the halfway mark at every try.

Once you start compromising your principle at the first obstacle, then it gets easier the next time. Soon you would have no scruples compromising all your principles. By that time you would not only be willing to dispense with your adat but you also would be willing to part with your first-born, just to get your way.

- analysis by, Malaysian-born Bakri Musa writes frequently on issues affecting his native land. His essays have appeared in the Far Eastern Economic Review, Asiaweek, International Herald Tribune, Education Quarterly, SIngapore's Straits Times, and The New Straits Times. His commentary has aired on National Public Radio's Marketplace. His regular column Seeing It My Way appears in Malaysiakini. Bakri is also a regular contributor to th eSun (Malaysia). He has previously written "The Malay Dilemma Revisited: Race Dynamics in Modern Malaysia" as well as "Malaysia in the Era of Globalization," "An Education System Worthy of Malaysia," "Seeing Malaysia My Way," and "With Love, From Malaysia." Bakri's day job (and frequently night time too!) is as a surgeon in private practice in Silicon Valley, California. He and his wife Karen live on a ranch in Morgan Hill. This website is updated twice a week on Sundays and Wednesdays at 5 PM California time.

http://mawarmunawwarah.blogspot.com/

No comments

Powered by Blogger.