Kaifiat Membaca Surah Yassin

Ramai yang menjadikan surah Yassin sebagai amalan harian. Walau bagaimanapun, ramai yang mengabaikan kaifiat surah Yassin terutamanya Doa Surah Yasin.. Walaupun ianya bukanlah satu kemestian tetapi ianya suatu doa yang baik yang diwarisi dari orang-orang soleh dahulu.

Maka disini di tulis kaifiat Surah Yassin, dan doa Surah Yassin , mudah-mudahan kita sama-sama terbuka hati untuk membaca dan menghayati maknanya. Amalan ini ada di dalam buku-buku Yassin yang dijual di pasaran.

Dan elok juga jika kita berniat dan berdoa sebelum membaca surah Yassin

" Ya Allah, kurniakanlah kepada aku kelebihan dan khasiat surah Yassin untuk tujuan hajat, pendinding dan perubatan "


Kaifiat Surah Yassin

1. Membaca Surah Al-Fatihah
2. Membaca Selawat 11x
3. Membaca Surah Yasin
4. Membaca Surah Al-Insyirah
5. Membaca Surah Al-Qadr
6. Membaca Surah Al-Ikhlas
7. Membaca Surah Al-Falaq
8. Membaca Surah An-Nas
9. Diikuti dengan bacaan Doa Surah Yassin

Doa Surah Yassin


Terjemahan Doa Surah Yassin


Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang. Segala Puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang mentadbirkan seluruh alam, puji-pujian yang menyamai segala nikmatNya dan sebanding dengan segala tambahanNya. Ya Allah, bagiMu segala puji sebagaimana yang selayaknya dengan kebesaran zatMu dan dengan kebesaran kekuasaanMU. Wahai Allah, kurniakan kesejahteraan dan keselamatan ke atas keluarga Penghulu kami Nabi Muhammad sallallahu’álaiwassalam dan ke atas keluarga serta sahabat-sahabat baginda sekelian.

Wahai Allah, dengan hak kebenaran Yasiin dan demi Al Quran yang penuh segala hikmah dan demi zat yang telah memilihnya membawa risalah dan kenabian, pemerintahan dan petunjuk kepada jalan Mu yang lurus, dari MU melalui malaikat Jibril yang diturunkan olehMU wahai Yang maha Mulia lagi maha penyayang, dan demi setiap huruf (Al Quran) serta nama-namaMu yang Sempurna, wahai zat yang tersembunyi kelembutanMU, yang menghilangkan segala dukacita, yang menghapuskan segala kesusahan bagi semua yang berhutang; wahai zat yang telah menjadikan khazanahnya di antara huruf kaf dan nun, dan yang mengetahui sesuatu yang telah ada dari sebelum adanya.

Kami memohon padaMU Ya ALLAH, sesungguhnya aku memohon kedudukan yang baik yang Engkau redhai dan sesungguhnya jadikanlah kami dalam kumpulan yang berbahagia serta mencukupi, dan Engkau permudahkanlah bagi kami semua kehendak kami, ketentuan kami dan kurniakanlah kebaikan bagi kami, kami memohon perlindungan zatMU yang Maha Agung lagi Maha Pengurnia, dan kurniakanlah kepada kami kejayaan yang segera.

Perkenankanlah Ya Allah doa kami dan terimalah olehMU kembalinya kami kelak, masuk dibawah pemeliharaan Engkau dengan rahsia firmanMu bahawa Sesungguhnya apabila Engkau menghendaki sesuatu hanya dengan berkata “kun”, maka jadilah ia. Maha suci Engkau yang dengan kekuasaanMU menguasai segala sesuatu dan kepadaMu semuanya kembali.

Maha suci zat yang menghilangkan segala kehinaan, mahasuci zat yang menghilangkan segala kedukaan, maha suci zat yang memerintahkan, apabila menghendaki sesuatu hanya berkata “kun”maka jadilah ia. Wahai zat yang menghilangkan dukacita, wahai zat yang menghilangkan, hilangkanlah! Hilangkanlah daripada kami segala kesusahan dan dukacita kami. Wahai zat yang hidup! wahai zat yang berdiri dengan sendiri! wahai zat yang Maha Agung lagi Maha Mulia!

Ya ALLAH, kurniakanlah kesejahteraan dan keselamatan ke atas penghulu kami Nabi Muhammad sallallahu’alaiwalasam, dan ke atas keluarga dan sahabat baginda sekelian. Segala puji-pujian tertentu bagi ALLAH, Tuhan pentadbir seluruh alam.

Amin amin Ya rab bil ‘alamin.

Credit :
1. al-azkar.blogspot.com untuk scan Doa Yassin

No comments

Powered by Blogger.