Kerja Menteri Sekarang Dah Bertukar?Penceramah 1Malaysia Dah Pulak

Mustapa jelas konsep 1Malaysia kepada pelajar

KAHERAH: Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamed, memulakan bahagian kedua misi perdagangan dan pelaburannya ke tiga negara Arab dengan satu dialog bersama pelajar Malaysia di sini.

Sejurus mendaftar masuk di sebuah hotel lewat Selasa, beliau bertolak ke Dewan Malaysia di Khazindar Street Abbasiyah.

Dewan Malaysia Abbasiyah Kaherah itu penuh sesak dengan pelajar Malaysia yang tidak sabar-sabar hendak mendengar versi rasmi konsep 1Malaysia.

Semasa dialog itu, beliau menjelaskan teras 1Malaysia ialah untuk memelihara perpaduan dan memastikan tiada rakyat Malaysia yang merasakan dirinya dipinggirkan.

"Perpaduan, keadilan di bawah konsep 1Malaysia adalah berlandaskan Perlembagaan Persekutuan," katanya.

Beliau berkata, ia tidak langsung menjejaskan kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara mahupun keistimewaan yang dinikmati orang Melayu.

Antara isu-isu lain yang ditimbulkan oleh pelajar-pelajar itu ialah saranan memperluaskan pengajaran J-Qaf kepada sekolah menengah, dan keperluan menggalakkan pelancongan kesihatan dalam semua aspek termasuk kejuruteraan perubatan.

Turut dibangkitkan kebimbangan mengenai merosotnya bilangan pelajar Malaysia yang dihantar ke Kaherah untuk mengikuti pengajian Islam sedangkan mereka yang mengikuti pengajian perubatan semakin meningkat bilangannya.

Pelajar Malaysia di Mesir berjumlah kira-kira 8,000 orang dan di Kaherah saja terdapat seramai 3,413 orang dan daripada jumlah itu, 891 mengikuti pengajian perubatan manakala 2,522 lagi mengikuti pengajian Islam dan bahasa Arab.

Selepas dialog itu, Mustapa menikmati makan malam ringkas bersama wakil syarikat Malaysia di Mesir.

Beliau kemudian mengadakan pertemuan dengan pengerusi Majlis Perniagaan Mesir-Malaysia, Dr Sherif El-Gabaly.

Terdahulu, sebelum meninggalkan Doha, Mustapa membuat kunjungan hormat terhadap Perdana Menteri Qatar, Sheikh Hamad Bin Jassim Bin Al Thani.

Beliau juga menemui pengerusi Bank Islam Qatar, Sheikh Jassim Bin Hamad Bin Jassim Bin Jabr Al Thani dan Naib Presiden Dewan Perniagaan dan Industri Qatar, Abdul Aziz Rahim Al Emadi.

Bank Islam Qatar menguasai 51.4 peratus agihan pasaran perbankan Islam tempatan dan memegang 70 peratus ekuiti dalam Asian Finance Bank Malaysia.

Di Doha, Mustapa meluangkan masa selama tiga hari bagi usaha menggalakkan perdagangan dan pelaburan dengan Qatar.

Beliau berangkat ke Jeddah, Arab Saudi esok sebelum meneruskan perjalanan ke Riyadh. - Bernama

No comments

Powered by Blogger.