Menjejaki sang Perasuah di pejabat Suruhanjaya Antarabangsa Menentang Rasuah (ICAC) di North Point, Hong Kong

Pada 2 Oktober yang lalu, sehari sebelum penamaan calon bagi Pilihanraya Kecil Bagan Pinang, saya bersama Ketua AMK Cabang Semporna, Sabah berada di Hong Kong di dalam misi menjejaki sang perasuah. Saya membuat keputusan untuk membuat susulan lanjut ke pejabat Suruhanjaya Antarabangsa Menentang Rasuah atau lebih popular dengan nama Independent Commission against Corruption (ICAC), setelah mendapati tiada tindakan yang bersungguh-sungguh oleh pihak wewenang di Malaysia termasuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di dalam usaha membanteras rasuah yang melibatkan pimpinan tertinggi UMNO Sabah walaupun pelbagai laporan telah dibuat.

Saudara Khairul Anuar aka Jonah, Naib Ketua AMK bersama pimpinan kanan AMK Sabah telah menunjukkan saya sejumlah dokumen yang boleh diklasifikasikan sebagai maklumat dan juga bukti bahawa wujud perlakuan penyalahgunaan kuasa, penyelewengan wang rakyat dan juga pengubahan wang haram (money laundering) dilakukan oleh pimpinan tertinggi kerajaan UMNO di Sabah melalui penama-penama (nominee) di mana wang daripada sumber yang menyalahi undang-undang ini disimpan di beberapa akaun bank di Hong Kong.

Pada 14 Ogos 2008 yang lalu, semasa kempen pilihanraya kecil Parlimen Permatang Pauh rakyat Malaysia telah dikejutkan dengan penahanan seorang rakyat Malaysia bernama Michael Chia, confidante Musa Aman yang telah ditahan di Lapangan Terbang Antarabangsa Hong Kong kerana disyaki membawa wang haram di dalam matawang Singapura berjumlah RM 16 juta. ICAC kemudiannya telah membuka kertas siasatan terhadap Michael Chia. Melalui sumber dalaman, ICAC sedang menunggu maklumat tambahan bagaimana wang sebanyak itu boleh dibawa oleh seorang individu warganegara Malaysia.

Beberapa siri pendedahan telah dilakukan oleh pimpinan AMK Sabah mengenai bagaimana Michael Chia boleh memperolehi kekayaan seperti itu. Datuk Dr Jeffrey Kitingan, Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat, pimpinan AMK Sabah dan juga DAP kemudiannya telah membuat pelbagai laporan kepada pihak polis dan juga SPRM terhadap Michael Chia mengenai penangkapan beliau oleh ICAC termasuk kemungkinan berlakunya kegiatan rasuah, penyalahgunaan kuasa dan pengubahan wang haram di mana sumber wang disyaki dari hasil wang pembalakan secara haram termasuk memalsukan pelan kawasan pembalakan dan kemudiannya mengaut keuntungan mencecah jutaan ringgit. Laporan terperinci dan lanjut mengenai skandal ini boleh didapati di www.sabahkini.net.

Laporan yang menggemparkan turut dikeluarkan oleh laman web Malaysia Today yang mendedahkan bagaimana akrabnya Michael Chia dengan Musa Aman sehingga beliau digelar adik angkat Musa. Laporan Malaysia Today juga menyebut bagaimana pihak polis Hong Kong dan juga Interpol telah menjejaki Michael Chia sejak 3 tahun yang lalu di mana akhirnya beliau telah dimakan jerat dengan wang sebanyak RM 16 juta di tangan. Kemudiannya, Michael Chia telah meminta beliau dilepaskan memandangkan beliau menegaskan hanya bertindak sebagai agen kepada Musa. Musa berasa khuatir dengan penangkapan Michael Chia sehingga menyebabkan beliau menafikan mempunyai sebarang hubungan dengan Michael Chia.

Untuk makluman pembaca ICAC telah diasaskan oleh Gabenor Murray Mac Lehose pada 15 Februari 1974 apabila Hong Kong masih lagi berada di bawah pemerintahan British. Tujuan utama penubuhan ICAC ialah untuk membersihkan rasuah dan penyelewengan yang parah berlaku di dalam jabatan-jabatan kerajaan di Hong Kong. ICAC yang diketuai oleh seorang Pesuruhjaya merupakan satu badan yang bebas dan hanya bertanggungjawab kepada Ketua Pegawai Ekesekutif Hong Kong. Pada awal penubuhan ICAC, ianya seperti juga SPRM di Malaysia sering dicemuh dan dicaci antaranya digelar sebagai I Can Accept Cash, Investigating Chinese Ancient Customs dan I Corrupt All Cops. Walau bagaimanapun setelah berlakunya reformasi besar di dalam ICAC, ianya telah menjadi satu badan membanteras rasuah yang dihormati bukan sahaja oleh rakyat Hong Kong malah mendapat pengiktirafan badan antarabangsa seperti Bank Dunia, Yayasan Heritage dan Transparency International. Malah ICAC juga telah diberikan pengiktirafan di dalam perlembagaan Negara China.

Ketika saya bertanya kepada wartawan semasa sidang media mengenai sama ada wujud atau tidak badan bukan kerajaan mengenai anti korupsi, mereka menjawab ianya tiada di Hong Kong kerana ICAC begitu efektif dan berkesan di dalam usaha membanteras rasuah ! Malah, kata-kata yang popular di Hong Kong ialah apabila kamu diminta ke pejabat ICAC untuk secawan kopi, itu tandanya kamu mempunyai masalah dengan rasuah. Ini ialah kerana semasa siasatan dijalankan oleh ICAC biasanya suspek akan dihidangkan dengan secawan kopi. Ini terbukti apabila sepanjang tempoh 3 jam perbincangan di antara saya dan pegawai ICAC, tiada hidangan sebarang minuman daripada mereka !

Bersandarkan kepada latar belakang skandal pembalakan haram yang telah didedahkan berserta dengan maklumat dan bukti di dalam bentuk dokumen yang ada di dalam simpanan pimpinan AMK dan Keadilan Sabah, saya telah memberikan penerangan kepada para pegawai penyiasat yang diketuai oleh seorang wanita berpengalaman yang selesa dengan panggilan Madam Kitty. Pada saya mereka bertindak dengan professional. Tiada kad nama diberikan yang menunjukkan apakah jawatan mereka, sekadar kad kuasa. Tiada bukti tandatangan yang diberikan oleh ICAC sebagai bukti penyerahan dokumen yang disediakan dan yang paling penting keseriusan mereka meneliti semua dokumen dan bukti yang dikemukakan serta bersoal jawab di dalam perkara-perkara yang tidak difahami. Sebagai perbandingan berdasarkan pengalaman saya menghantar sebarang dokumen dan bukti di SPRM biasanya ianya mengambil masa kurang daripada 30 minit !

Saya tegaskan kepada para pegawai ICAC tentang jaminan kerahsiaan dan keselamatan terhadap diri saya dan juga saksi-saksi yang akan saya bawa memandangkan sekiranya kes ini diteruskan ianya akan melibatkan hubungan kedua-dua negara iaitu Malaysia dan Hong Kong yang sekarang ini berada di bawah pentadbiran China. Mereka dengan nada tegaskan menyatakan bahawa ICAC mempunyai reputasi dan rekod antarabangsa di dalam usaha membanteras rasuah dan tidak akan mengorbankannya semata-mata hanya kerana ingin mempertahankan seorang individu yang disyaki terpalit dengan imej rasuah. Mereka juga memberikan jaminan keselamatan yang ketat kepada saya sepanjang saya berada di Hong Kong.

Di akhir perbincangan saya ulangi komitmen Parti Keadilan Rakyat sebagai sebuah parti oposisi terkuat di Parlimen Malaysia untuk membanteras rasuah ke akar umbi walaupun terpaksa bergerak beribu batu hatta ke Hong Kong untuk membuat laporan ini. Saya juga menyatakan kekecewaan rakyat Malaysia terhadap SPRM yang tidak menjalankan tugas dengan adil dan amanah di dalam membanteras musuh nombor wahid ini. Justeru, rakyat Malaysia mengharapkan agar badan-badan bebas berstatus antarabangsa seperti ICAC ini akan dapat membantu memulangkan semula jutaan ringgit wang milik rakyat dengan mengambil tindakan without fear or favour.

Iltizam dan komitmen ICAC dengan jaminan bahawa mereka akan menghubungi saya setelah meneliti kesemua dokumen yang dikemukakan membuktikan bahawa usaha AMK membawa isu ini ke pihak antarabangsa mendapat respon yang positif. Seperti yang saya nyatakan di dalam tulisan yang lepas, 1 ikhtiar nasional amat diperlukan di dalam usaha rakyat menjadikan Malaysia sebuah negara yang bersih dari amalan rasuah.

Selamatkan wang rakyat !

Shamsul Iskandar Mohd Akin
Kowloon, Hong Kong

No comments

Powered by Blogger.