Seorang Pengemis di Shah Alam

Sepanjang bulan lalu, saya melihat budak pengemis yang sama itu sebanyak dua kali di lokasi yang berbeza. Pertama kali rasanya dalam minggu pertama bulan puasa di bazaar Ramadhan Seksyen 17 Shah Alam. Kali kedua, pada 29 Ramadhan di Seksyen 27 (Alam Megah).

Saya tidak tahu apa kecacatan sebenarnya. Sepanjang masa dia duduk. Untuk bergerak, dia mengengsot-engsot kakinya yang tidak berselipar itu. Wajahnya comot dan bajunya lusuh. Jika tiada langsung terbit rasa kasihan, memang hati kita sudah keras membatu. Maka, keadaan sedemikian membuatkan orang ramai tidak putus-putus memberikan wang kepadanya.

Bayangkan, dalam kira-kira 30 saat sahaja saya memerhatikannya, ada 4 orang yang menghulurkan wang. Jarang-jarang saya terjumpa dengan kemurahan seperti itu. Dalam bekas duit yang sentiasa dipegangnya itu, saya menganggarkan sekurang-kurangnya dia boleh mendapat RM100++ sehari dengan mudah.

Kali pertama tersua dengannya, kasihan adalah apa yang bermain di hati saya. Kali kedua, rasa curiga mula terdetik. Ini gara-gara saya tidak tahu bagaimana dia boleh bergerak daripada Seksyen 17 ke Seksyen 27 semata-mata untuk meminta sedekah. Jarak kedua-dua seksyen ini bukanlah dekat. 20 minit dengan motosikal, 25-30 minit dengan kereta. Bas yang tersedia cuma RapidKL dan sekurang-kurangnya dua kali transit diperlukan untuk sampai ke sana. Mungkin 2 jam baru tiba ke destinasi.

Bagi orang yang kurang upaya sepertinya, untuk meminta sedekah di lokasi-lokasi berbeza di sekitar Shah Alam adalah kerja yang maha rumit. Orang yang cukup upaya sekali pun tak akan pernah terfikir untuk melakukan perjalanan Seksyen 17-Seksyen 27 dengan menaiki bas.

Lantas saya tertanya-tanya, di mana dia tinggal? Siapa yang menolongnya bergerak ke sana-sini? Masih ada keluarga atau tidak? Jika sebatang kara, bagaimana budak itu boleh diabaikan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat?

Mudah-mudahan dia tidak menipu, atau pun dipergunakan oleh sindiket. Ada sesiapa pernah tengok filem Slumdog Millionaire yang mana mangsa akan dicacatkan terlebih dahulu sebelum mereka dilepaskan untuk menjadi peminta sedekah?

Sejak terjumpanya budak itu buat kali yang kedua, saya membuat keputusan hanya akan menderma kepada peminta sedekah yang turut membuat show untuk menghiburkan orang ramai yang lalu lalang. Pasangan suami isteri buta yang meminta ihsan kita sambil menyanyikan lagu dan memukul tabla di pasar malam, adalah antara golongan yang saya maksudkan. Sekurang-kurangnya mereka ini tidak terima sedekah buta.

Atau pun juga golongan OKU yang memang sah status mereka. Ada seorang brother OKU berkerusi roda yang menjual tisu, pen dan sebagainya, yang sering saya lihat di Mydin Seksyen 18. Jika tidak salah, di kerusi rodanya itu, ada terlekat dokumen pengiktirafan yang mengakui bahawa mereka ini benar-benar OKU.

2 golongan ini sahaja yang patut saya bantu sekiranya saya terjumpa mereka di mana-mana pasar malam atau pun kaki lima. Bukan mahu bersangka buruk kepada mereka, namun saya sekadar tidak mahu memajukan industri pengemis jadian.

No comments

Powered by Blogger.