Siapa pangkah undi pos tentera yang pindah?

Oleh Faisal Mustaffa

Aku mendapat tahu melalui teman aku yang bertugas di pengkalan laut Lumut bahawa anggota tentera akan berada di sesebuah pengkalan tidak melebihi tiga tahun.Memandangkan kita mempunyai pilihan raya umum setiap lima tahun, berapa ramai anggota akan melaporkan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) perpindahan mereka ini? Kenapakah kita mempunyai sebuah sistem bagi undi pos yang begitu bodoh?


Aku tidak mengatakan bahawa undi pos ini perlu dimansuhkan terus-menerus. Undi pos masih lagi diperlukan bagi kes-kes di luar Negara seperti pelajar, kakitangan awam . Apa yang menjadi pemanipulasian ialah anggota tentera dan polis.

Bukankah mereka ini boleh mengundi pada hari pengundian seperti pengundi-pengundi lain dan kemudiannya kembali bertugas?

Berbalik kepada teman aku, Wahid (bukan nama sebenar), ditugaskan di salah sebuah kapal yang berpengkalan di Lumut. Menurut Wahid, di dalam sebuah pentadbiran kapal laut perang, terdapat sekurang-kurangnya empat unit dan setiap unit mempunyai penyelianya yang tertentu. Setiap kapal mempunyai lebih kurang 100 anak kapal dan sekiranya diambil purata, setiap unit mempunyai 40 anak kapal. Setiap anak kapal akan dipindahkan dalam masa tidak melebihi tiga tahun.

Semasa pilihan raya umum tahun 1995, Wahid memberitahu tidak ada anak-anak kapal yang membuat sebarang bantahan. Anak-anak kapal ini tidak mengendahkan status pemilihnya; memeriksa senarai pemilih, menukar tempat pengundian, sama ada ada pihak ketiga mengundi bagi pihak mereka. Maka perkara seperti ini diambil kesempatan oleh pihak yang bertanding untuk melakukan manipulasi.

Perkara seperti ini yang diambil kesempatan oleh pihak yang bertanding untuk melakukan manipulasi. SPR pula, jangan mengambil kesempatan untuk menyalahkan sistem yang pincang.

Aku terbaca cacatan pengalaman Pengerusi Jawatankuasa Undi Pos Dewan Pemuda PAS Pusat, Suhaizan bin Kayat melalui blog bertarikh 2 Oktober lalu bersama Pengerusi SPR tidak berapa lama dahulu.

Berikut ialah antara rakaman perbincangan mereka:

Suhaizan Bin Kaiat : Maaf Pengerusi saya minta bekas anggota tentera Pak Abu Kassim berpangkat Kapten Mejar (B) yang turut sama datang hari ini beritahu kita bagaimana beliau handle Karung Khas SPR semasa bertugas.

Pak Abu Kassim : Maaf tuan. Saya ni bekas anggota tentera. Terlibat dalam pentadbiran. Sayalah yang pangkah dacing pada kertas-kertas undi tu. Saya pangkah BN. Banyak tuan.

Abd Aziz : Kenapa tak pangkah bulan ?

Pak Abu Kassim : Saya pangkahkan bulan juga tapi saya rosakkan borang 2. Saya takut masa tu tuan sebab pegawai saya duduk belakang saya. Saya patuh ajalah arahan dia.

Abd Aziz : Bila tu Pak Abu?

Pak Abu Kassim : Masa saya bertugas sebelum tahun 2000.

Abd Aziz : Itu cerita lama. Sekarang era saya tak akan berlaku lagi.

Suhaizan Kaiat : Lama memang lama. Tapi sistem tetap sama tuan.


Kisah pengalaman Pak Abu tidak banyak bezanya dengan pengalaman Wahid. Bagi pengundi pos yang tidak mengambil kertas undi mereka kerana berpindah, Wahidlah yang akan menyimpannya dan memangkah bagi pihak mereka yang tidak menuntut; dan Wahid pangkah semuanya dacing!

Kisah di Lumut bukannya bermula sejak kisah pengalaman Wahid pada 1995. Pada pilihan raya umum sejak 1990, Lumut sahaja mencatatkan jumlah kertas undi yang tidak dipulangkan sebanyak 2,763 ke 5,486. Angka ini dpersetujui oleh Pengerusi SPR ketika itu.

Di dalam sistem undi pos yang diamalkan, Kit Pengundi Pos yang dikeluarkan kepada pengundi-pengundi pos mengandungi Borang 2- "Borang Deklarasi Indentiti" yang mengandungi kedua-dua nama anggota polis dan tentera (yang mengundi) dan nombor siri kertas undi. Dalam keadaan Borang 2 tersebut akan diletakkan di dalam sampul surat bersama-sama dengan kertas undi yang dipulangkan undi dikira, adalah sangat menggusarkan apabila pilihan yang dibuat oleh pengundi polis dan tentera akan diketahui dan mereka bakal berhadapan dengan sebarang kemungkinan sekiranya mereka mengundi pembangkang.

Selain itu, pengundian oleh pihak lain tidak dihalang sepenuhnya. Anggota polis dan tentera yang menjalani pengundian pos tidak perlu untuk menandakan kertas undi mereka di pusat pengundian, mereka dibenarkan untuk menandakan kertas undi mereka di mana sahaja dan kemudian memulangkan semula kertas undi tersebut di pusat pengundian, di kem tentera ataupun balai polis. Semua ini berlaku dengan ketiadaan agen-agen parti politik, membawa kepada kebarangkalian besar yang sangat tidak munasabah apabila "pihak ketiga" boleh menandakan kertas undi tersebut bagi pihak pengundi, yang mana kemudiannya akan diagihkan kepada anggota tentera/polis untuk diserahkan semula.

*Faisal Mustaffa ialah penulis bebas.

No comments

Powered by Blogger.