Tumbuk Ke Tepuk?

Oleh kerana tidak ada kemahiran menggunakan bahasa dan kamus, sesetengah dari kita selalu menerapkan diksi yang salah dalam perbualan. Yang paling terbiasa, adalah kesalahan yang selalu ditegur oleh Profesor Abdullah Hassan iaitu 'kat' - saya tinggal kat Ampang - sedangkan yang sebenarnya ialah - saya tinggal di Ampang - saya sendiri kadang-kadang tersasul tetapi berusaha membetulkannya jika teringat.

Banyak lagi kekeliruan dalam memilih kata. Antaranya memilih kata tumbuk atau tepuk. Contoh ayat ialah: 'Saya ditumbuk lebih sembilan orang tetapi tidak bengkak, cuma loya dan pening sahaja.'

Sedangkan ayat yang sepatutnya adalah: 'Saya ditepuk oleh seorang pemuda ramah tetapi saya melolong mengongoi kerana terasa-rasa seperti saya ditumbuk, hingga mengakibatkan loya dan pening.'

Alahai tumbuk dan tepuk berbeza (lihat
sini). Jangan salah menggunakan 'kata'. Takut nanti bukan orang percaya, tetapi orang naik meluat.

* Teka aksi foto, itu tumbuk ke atau tepuk?

http://tehranifaisal.blogspot.com/

No comments

Powered by Blogger.