Rohingya: Selamatkan saudara seagama kita

DATUK SERI TUAN GURU ABDUL HADI AWANG | 19 Mei 2015.

Parti Islam Se-Malaysia (PAS) turut melahirkan rasa simpati serta bimbang saat ribuan rakyat Rohingya yang terkandas di lautan tanpa adanya bekalan makanan dan air yang baik, berpunca daripada penganiayaan kerajaan Myanmar ke atas mereka.

Penganiayaan tampuk kerajaan Myanmar ke atas rakyat Rohingya ini sudah menjadi satu krisis kemanusiaan dan pasti memerlukan bantuan serta tindakan Asean sendiri bagi menyelesaikannya.

PAS menggesa kepada tampuk kerajaan Malaysia yang juga merupakan pengerusi Asean bagi mengadakan perbincangan khas serta mendesak kerajaan Myanmar menghentikan penganiayaan tersebut.

Mereka yang berada pada tampuk kepimpinan Asean perlu lagi bertindak pantas bagi menyediakan bantuan kemanusiaan walaupun penyelesaiannya mengambil masa yang panjang.

Mesti bertindak segera, bukan hanya berbincang berpanjangan tanpa ada tindakan, krisis ini nyata melahirkan kesepakatan bumi serantau Asia bagi menangani konflik yang getir ini.

Justeru, PAS menyeru kepada seluruh rakyat Malaysia agar bersama-sama bermunajat dan mengadakan solat hajat di kawasan masing-masing agar Allah SWT menyelamatkan saudara seagama kita di luar sana.

Pada masa yang sama PAS melalui lajnah dan unit berkaitan pula akan terus membantu dengan berbagai cara untuk meringankan bebanan pelarian Rohingya ini. - HARAKAHDAILY 19/5/2015

Presiden PAS
1 Syaaban 1436 / 19 Mei 2015

No comments

Powered by Blogger.